Thursday, November 3, 2011

Blogger Masakan Mama Qaseh

Assalammualaikum...
 
salam satu malaysia..:))
 
Hari ni liana nak berkongsi cerita dan gambar2 yang sempat liana amik sewaktu bercuti di Johor pada hujung minggu lepas. Baru hari ni dapat nak update blog. Setiap petang hujan sampai ke malam, masalah nak dapat internet sangat susah nak upload gambar pun berjam2. Kawasan perumahan liana agak slow sikit bab2 internet ni, paling laju jam 12malam ke atas. Perghh!! time ni bantal dan selimut dah memanggil2..hehehe. Satu lagi masalah, si kecik comel lote tue, pantang nampak komputer ON dia pun sama join.

Oklah first, nak cite pasal kenalan liana di alam maya.
Memang hasrat suami nak bawa liana dan Qaseh bercuti di Johor. Dah lama tak ke selatan,pastu kebetulan kawan dia kawen. Kenalan liana yang pertama kali ni nak jupe adalah blogger masakan. Kakak Azlita Aziz ni dah jadi idola mama Qaseh tau!! Kami jarang ke Johor dan saudara tak ramai,jadi liana message kak ita ni. Tetiba dia call dan invite kami datang rumah. Wahh!! bertuahnya dapat jupe. Banyak kali gak fikir nak ke tak nak,takut ganggu weekend kak ita. Tapi, serious cakap memang tak boleh tidur malam. Dok fikir apa nak borak ngan dia nanti..hahah. Liana minta izin pada kak ita untuk copy paste gambar liana, ole2 dari melaka. Sebab tak banyak gambar ambil..terkaku abis dapat jupe sis nie.

Kami berkenalan di alam maya, bila berjumpa menjadi satu ikatan kukuh sebagai kakak dan adik. First kenal kak ita dalam facebook Kongsi Resepi, terpikat dengan resepi "Brownies" dan cara photoshoot kak ita. Setiap hari tak pernah miss tengok blog dia. Resepi yang sedap dan ditambah dengan presentation yang menarik. Memanggil2 untuk mencuba setiap resepi. Kak ita baik dan lembut orangnya..tak tipu sebab dah jupa..hehehe. Kalau tak faham boleh jer bertanya dalam blog..dia sedia menjawab..
.
Inilah kak Azlita Masam Manis dengan anaknya Dalili

 Qaseh dan sis Dalili..Me at kak ita's home sweet home..=.=



 Kak ita masak nasi ayam ipoh...ipoh maliii !! dan blueberry tiramisu.Terpikat abis dengan tiramisu ni..sedap!! pasni nak cuba buat =.= -gambar dari kamera kak ita


Inilah ole2 dari kami untuk kak ita sekeluarga. Trademark Negeri Melaka
bakul baba nyonya dan produk iks Melaka - gambar dari kamera kak ita
 
Sejak kenal kak ita, hasrat dihati nak bagi bakul ni jika jumpa. Mungkin sebab kak ita seorang yang kreatif,berseni dan praktikal dalam membuat sesuatu sangat sesuai untuk dia. Kalu nak tau, kak ita orang yang banyak mengajar liana cara-cara membuat kek,biskut dan kuih. Cara yang ditunjukkan sangat mudah. Mereka yang tak pandai masak pun boleh jadi pandai. Sebelum ni buat kuih liana tak pandai..hampeh jer...beli buku banyak tapi satu tak jadi..sekarang tak lagi..dah pandai sikit2..
So, sekarang tiap kali makan takde lah menu yang sama aje..kita boleh pelbagaikan..Terima Kasih sis, sebab akak banyak bantu liana kenal barang terutama barang untuk kek/kuih..before ni nak buat takut2 sebab tak tau guna dan rugi rasanyer beli bahan tapi tak tau guna...buku masakan terutama dessert/kek banyak tapi sekarang dah berani buat skit...soalan mcmana kuih tu belang2 pun dah terjawab coz akak dah tunjukkan..kalu tak,baca buku masakan tak faham dan tak tau buat..buku tu ditutup dan masuk drawer jer...hehehe...skg dah berani try, gi kedai kek tu rasa yakin...

suami pun dah belikan mixer tuk saya,kalu tak guna blender jer...huahaaaaaa :)) buruk perangai...malunyer..tapi jangan tak caya dengan blender kek jadi. Bila dah start menjadi tu yang excited nak cuba macam2..Tak rugi kenal kak ita..sangat baik...Sesape yang tak pandai masak dalam blog kak ita ada sediakan resepi lauk jugak.

semoga allah sentiasa membalas ilmu amal jariah kak ita..amin...Liana happy baking membaking sekarang...hahahah :D 

Terima kasih jugak pada papa Qaseh sebab sampaikan hajat mama Qaseh nie...huahahhaha :D
Nanti liana upload gambar dan cerita di johor..stay tuned...


No comments:

Post a Comment